fbpx

Mag het licht aan?

Fietsverlichting, we kennen het allemaal en over het algemeen zit het op iedere fiets. Toch is het ook meteen een van de grootste irritaties als het gaat om fietsverkeer. Veel fietsers vergeten hun licht aan te zetten en rijden dagenlang rond met kapotte fietsverlichting. Niet heel veilig, ook niet voor je portemonnee! We duiken eens wat dieper in de fietsverlichting.  

Fietsverlichting is al decennialang elektrische verlichting die aangedreven wordt door de fiets zelf of die werkt op batterijen. Het patent op de door de fiets zelf aangedreven verlichting stamt zelfs al uit 1886. Ook niet zo gek: fietsverlichting is niet alleen handig om zelf de weg te kunnen vinden in het donker, maar ook om zichtbaar te zijn voor andere weggebruikers.  

Soorten fietsverlichting 

Dynamo 

Fietsverlichting bestaat in de regel uit een voor- en een achterlicht. Hierbij is, net als bij al het verkeer, het voorlicht wit en het achterlicht rood. Van oudsher werd die verlichting aangedreven door een dynamo die aan het voorwiel vast zit. Door te trappen komt de dynamo in beweging en kan het licht werken. Een andere variant is de naafdynamo, die in de naaf van de fiets zit verwerkt. Deze werkt stiller en lichter dan de traditionele dynamo en is ook minder kwetsbaar. 

Batterij of accu 

Fietsverlichting op batterij zien we ook heel veel, zeker voor achterlichten. Deze verlichting blijft altijd branden, ook als je stilstaat met de fiets. Het nadeel is natuurlijk dat de batterijtjes snel leegraken en veel afval opleveren. De fietsverlichting van elektrische fietsen wordt vaak gevoed door de accu. Die moet je dus niet vergeten uit te zetten als je bent gearriveerd!  

Extra’s 

Je bent nooit zichtbaar genoeg in het donker. Daarom zijn er steeds meer soorten extra verlichting. Er zijn speciale ledslangen die in de spaken verwerkt kunnen worden en lampjes die op de spaken kunnen worden geklikt. Dit ziet er allemaal heel leuk uit, maar is officieel niet toegestaan in het verkeer. Bij een controle heb je dus kans dat een agent je vraagt deze uit te zetten.  

Regels voor fietsverlichting 

Fietsverlichting is van levensbelang, simpelweg omdat je in het donker vanuit een rijdende auto nagenoeg niet zichtbaar bent. Daarom zijn er strenge regels over het gebruik van de fietsverlichting. Word je aangehouden zonder werkende verlichting, dan kost het je gewoon € 60,-. Daar kun je veel leukere dingen mee doen, toch?  

Dit zijn de regels voor fietsverlichting die vast op je fiets zit:  

  • wit of geel licht voor; 
  • rood licht achter; 
  • de lampen moeten recht vooruit of recht achteruit schijnen; 
  • de lampen mogen niet knipperen. 

Regels voor losse lampjes op een fiets 

  • wit of geel licht voor; 
  • rood licht achter; 
  • de lampjes moeten recht vooruit of recht achteruit schijnen; 
  • de lampjes moeten goed zichtbaar zijn. Er mag dus niets voor of overheen hangen; 
  • de lampjes mogen niet knipperen; 
  • je mag de losse lampjes ook vastmaken aan kleding of een tas; 
  • je mag de lampjes vastmaken op je bovenlichaam, maar alleen op je rug en borst).  
  • Je mag geen extra verlichting gebruiken zoals spaakverlichting of meer dan 1 koplamp op een tweewieler. 

Nieuw in fietsverlichting 

De fietsverlichting is volop in ontwikkeling. De lampjes worden steeds slimmer en zuiniger. Zo heb je nu ook verlichting die oplaadt op zonne-energie. Zo worden je lampen overdag opgeladen en kun je ze ’s avonds branden. En er zijn steeds meer losse fietslampjes die je eenvoudig zelf kunt opladen, zoals je ook je mobiele telefoon oplaadt.  

Een andere ontwikkeling is v-licht. Deze vorm van verlichting laat twee strepen in de vorm van een v naast en achter je fiets schijnen. Automobilisten kunnen zo heel duidelijk zien dat jij daar op de weg rijdt en dat is natuurlijk extra veilig.