fbpx

In de hoogste versnelling…

Je hoort het weleens, in de hoogste versnelling ergens naartoe gaan of werken. Maar wat betekent dat nou eigenlijk? Zeker bij een fiets is een hogere versnelling vaak ook zwaarder, dus is dat dan fijner? En welke versnellingen zijn er tegenwoordig allemaal? Oh en welke past dan bij mij? Wij gaan het eens hebben over versnellingen. In een rustig tempo, dat wel.  

Hoe werken versnellingen? 

De trappers van je fiets drijven het achterwiel aan via de ketting (of riem). Met de versnelling bepaal je hoe lang het wiel moet draaien per keer dat jij de pedalen ronddraait. In een lichte versnelling draait je wiel minder vaak rond als je de pedalen één keer rond trapt, dan in een zware versnelling. En hoe meer je wiel ronddraait, hoe meer kracht het kost om te trappen. Afhankelijk van de situatie (tegenwind, bergopwaarts, etc.) kun jij zo kiezen hoe zwaar je moet trappen. Anno nu zijn er natuurlijk meerdere mogelijkheden om hetzelfde effect te ervaren. Komen ze!  

Naafversnelling 

Veruit de meeste reguliere fietsen hebben een naafversnelling. Deze is verwerkt in de naaf, het middelste deel, van je achterwiel. De meeste naafversnellingen hebben zeven versnellingen. Om te kunnen schakelen moet je even stoppen met trappen. Net als bij een auto, waarbij je om te schakelen ook even je gas los moet laten. Een naafversnelling maakt je fiets relatief zwaar en hij is niet eenvoudig om zelf te onderhouden. Daarentegen heeft de naafversnelling ook niet zoveel onderhoud nodig en zijn er geen zichtbare (en dus kwetsbare) tandwielen.  

Traploze naafversnelling 

Op een elektrische fiets kun je veel makkelijker schakelen. Hier hebben de meeste fietsen namelijk een traploze versnelling. Met een schakelaar op je stuur kun je zelf bepalen hoe licht of zwaar je trapt. En het kan zelfs nog beter, want er zijn ook automatische traploze versnellingen op de markt. Dan regelt je fiets het zelf. Bij een traploze naafversnelling kun je dus wél schakelen tijdens het trappen en verder zijn de specificaties hetzelfde als bij de gewone naafversnelling. Ook hier heb je wel te maken met een relatief zware naaf in je achterwiel en een systeem dat je niet goed zelf kunt onderhouden.  

Derailleurversnelling 

Bij sportfietsen zie je vaak een derailleurversnelling. Dit systeem werkt met meerdere tandwielen, waardoor je een heel groot aantal versnellingen tot je beschikking hebt. Ideaal wanneer je door de bossen of duinen wilt fietsen. Met een schakelmechanisme wisselt de fietsketting van tandwiel. Doordat het een open systeem is kun je het makkelijk zelf onderhouden en afstellen en je fiets is ook aanzienlijk lichter. Het nadeel is wel dat het veel kwetsbaarder en gevoeliger is voor vuil. Ook moet je het systeem regelmatig opnieuw afstellen én kun je niet schakelen wanneer je stilstaat, want dan is het wiel niet in beweging.  

Geen versnelling 

En dan heb je ook altijd nog de optie van geen versnellingen. Dit zie je vaak bij Opoefietsen, maar ook fietsen die hufterproof moeten zijn, zoals OV-fietsen. Hierdoor verspil je geen rij-energie aan de versnellingen. De fiets is veel lichter, eenvoudiger (want geen versnellingskabels) en goedkoper én je hebt geen extra onderhoud en weerstand tijdens het fietsen. Het nadeel is natuurlijk dat dit voor veel mensen niet te doen is in ons toch wel vaak winderige land. Maar als je vooral in de stad fietst of lekker fit bent, kun je prima overweg met een fiets zonder versnellingen. 

Welke versnelling kies ik? 

Welke versnelling jij nodig hebt (of wilt) is dus afhankelijk van de volgende dingen: 

  • Wat voor fiets rijd je? (stadsfiets is meestal naaf of geen, elektrisch is traploos en sportfiets is derailleur in de meeste gevallen) 
  • Waar fiets je? In de stad, op heuvelachtig terrein, door open vlaktes? Hoeveel wind en andere uitdagingen kom je tegen én hoe kwetsbaar mag je fiets hier zijn? 
  • Hoe fit ben je? Versnellingen kunnen het je makkelijker maken als je dat nodig hebt. Maar als je fit bent heb je ze niet per se nodig.  

Laat je adviseren 

Genoeg stof om over na te denken! Wil je nou zelf ervaren hoe de verschillende systemen aanvoelen of wil je persoonlijk advies voor jouw situatie? Kom even langs, dan kijken we graag met je mee!